Nieuws


4-7-2006 - Eerste foto's online

Op de Race-pagina zijn de eerste foto's toegevoegd.

^top


2-7-2006 - Solar Team Limburg derde in eindklassement C-klasse

Solar Team Limburg is in het eindklassement van de C-klasse als derde geëindigd, achter de TU Delft (1e) en het Andela Solar Team (2e). In het virtuele eindklassement over alle klassen, A, B en C, is de STL-boot als 7e geëindigd van de 26 deelnemers.

^top


1-7-2006 - Dag 6, Dokkum - Leeuwarden

De STL-zonneboot vertrekt vandaag rond kwart over tien uit Dokkum. Iets voor 12 wordt Bartlehiem gepasseerd. Onder een flink stralende zon zal Leeuwarden vandaag in een goede tijd bereikt gaan worden.

Rond 15:25 wordt de Sunray Experience verwacht bij de finish in de Prinsentuin in Leeuwarden. Om ongeveer 13.15 uur kwam de STL-boot aan bij de tussenfinish bij Grote Wielen bij Leeuwarden, waar om 14.30 opnieuw werd gestart voor het allerlaatste loodje.

Iets voor half 4 finiisht de STL-boot 'Sunray Experience' in Leeuwarden als derde in de C-klasse. Naar verwachting heeft STL ook de 3e plaats in het C-klassement behaald. die men sinds maandag stevig in handen had.

^top


30-6-2006 - Dag 5, Franeker - Dokkum

Team Limburg is klaar voor de etappe met de veelzeggende naam 'Hel van het Noorden'. Onder een stralende zon vertrokken vanmorgen rond half tien de eerste deelnemers van de Solar Challenge uit Franeker.

STL vertrekt met een goede snelheid, en heeft de eerste en tweede kluunplaats verrassend snel genomen, zodat reeds rond 14.20 werd gearriveerd in Bartlehiem, waar rond 15.20 uur de herstart voor de rest van de etappe naar Dokkum plaatsvindt.

De STL-zonneboot eindigt vandaag wederom als 3e boot in de C-klasse. Iets voor half 6 finishte de Sunray Experience in Dokkum.

^top


29-6-2006 - Dag 4, Bolsward - Franeker

Als derde startte de STL-zonneboot iets na elf uur voor een etappe van 35 kilometer, via Witmarsum en Harlingen naar Franeker. In Witmarsum werd de als 2e gestarte boot in de C-klasse gepasseerd, die problemen hadden met hun schroef. Vanaf Harlingen werd via het Harinxma-kanaal naar de finish in Franeker gevaren. Stuurman Mathe Nijskens finishte vandaag als 2e in de C-klasse, achter de boot van TU Delft, in een tijd van 4 uur en 30 minuten. Van de 26 gestarte zonneboten finishten er uiteindelijk 21. STL behoudt de derde plaats in het C-klassement.

Voor vrijdag staat een zware racedag op het programma, een tocht over maar liefst 35 km naar Dokkum. waarbij 2 maal gekluund moet worden: de boot moet dan uit het water worden getild...

^top


28-6-2006 - Dag 3, Stavoren - Bolsward

Met volle accu's en vol goede moed startten we iets na 11 uur voor de derde etappe van Stavoren naar Bolsward. De zon komt er af en toe goed doorheen, zodat we op kruissnelheid richting Bolsward aan het varen zijn. Tegen de klok van 2 uur wordt Workum gepasseerd.

Na een prima racedag finisht de STL-zonneboot in Bolsward als 3e boot in de C-klasse in een tijd van 5 uur, 3 minuten en 19 seconden.

^top


27-6-2006 - Dag 2, Sneek - Stavoren

De tweede racedag bracht een flinke teleurstelling met zich mee. De zware bewolking was nog steeds aanwezig en de weersverwachting beloofde pas op het eind van de dag een lichte verbetering. Met een lange, zware etappe voor de boeg en geconfronteerd met de bijna lege accu's hebben we helaas moeten besluiten niet te starten. 8 teams namen dezelfde beslissing, in onze klasse vertrokken uiteindelijk alleen de nummers 1 en 2 (TU Delft en Andela). Van de 17 starters finishten er uiteindelijk slechts 8. In het klassement behouden we onze 3e plaats.

^top


26-6-2006 - Dag 1, Leeuwarden - Sneek

De eerste racedag startte om 7.15 met een live interview op L1-radio met de schipper, Mathe Nijskens. Het weer gooit flink roet in het eten. Zondagmiddag zette zware bewolking en regenbuien op, deze hielden de hele nacht aan. De hele maandag bleef het zwaar bewolkt, waardoor vele teams onderweg op moesten geven. STL eindigde op de derde plaats in de C-klasse, waarin 3 teams niet finishten en 1 team helemaal niet startte.

^top


25-6-2006 - Kwalificatie in Leeuwarden

De STL-boot finisht bij de kwalificatiesprint met 3e tijd in de C-klasse; in combinatie met de 2e tijd bij de behendigheidskwalificatie op zaterdag levert dit een 3e startpositie voor de start van de race op maandag op.

^top


24-6-2006 - SolarTeamLimburg in Friesland, klaar voor de race

Na een reis van een aantal uren, vroeg in de morgen gestart in Limburg, is SolarTeamLimburg aangekomen in het Friese Leeuwarden, de startplaats van de Solar Challenge.

Ter plekke is het team meteen begonnen met het gereedmaken van de zonneboot voor de technische keuring, en de eerste kwalificatietest. Hierbij bleek dat onze voorbereidingen zeer goed waren verlopen, slechts een paar kleine details dienden aangepast te worden, waarna verschillende zaken door de Technische Commissie werden verzegeld. Verschillende andere teams dienden nog flink aan het werk om aan de technische eisen te voldoen, voor de herkeuring op zondag.

De eerste kwalificatietest voor de race, de behendigheidstest waarbij een parcours afgelegd wordt, is in een prima tijd afgelegd, binnen de vrije klasse de derde tijd, waardoor STL ook als derde start in de tweede kwalificatietest op zondag.

Aan het begin van de avond slaagden onze schipper en de 2 reserves ook voor de zwemtests in het zwembad. STL is dus helemaal klaar voor de start!

^top


23-6-2006 - Rapportage van de laatste proefvaart op L1 TV

In de caroussel van L1TV draait vandaag een rapportage over de uitgebreide proefvaart met panelen van de zonneboot van SolarTeamLimburg. Mathe Nijskens en Joost De Jong van SolarTeamLimburg worden daarin door de reporter van L1 TV geïnterviewd.

^top


22-6-2006 - All systems go, proefvaart van de complete zonneboot succesvol

Tijdens een avond proefvaren bij Heerenlaak in Maaseik is de volledige zonneboot getest. Na eerder de verschillende onderdelen los getest te hebben, waarbij ook al een aantal proefvaarten met de boot hebben plaatsgehad, is de boot nu compleet getest zoals die zal deelnemen aan de Frisian Nuon Solar Challenge, die over een paar dagen zal starten in Leeuwarden. Ook de door Solland vervaardigde zonnepanelen zijn hierbij op de boot gemonteerd. De zonnepanelen die STL op de zonneboot gebruikt zijn kwetsbaarder dan de normale zonnepanelen, om een flinke gewichtsbesparing te boeken.

Tot in het donker is nog getest, in het begin nog met energie uit de zonnepanelen, later op de avond met de kleine accu die tijdens de race aan boord mag zijn. Ook de reserve-motor en schroef zijn getest, en de reserve-schippers hebben eveneens enige tijd gevaren om te wennen aan de besturing van de zonneboot.

^top


13-6-2006 - Proefvaart met het electrisch systeem prima verlopen

Na flink bouwen en testen is het electrisch systeem en de motor uitgebreid getest bij recreatiecentrum Heerenlaak in Maaseik.

Met de mobiele werkplaats van teamlid Jos Mertens zijn ter plekke nog een aantal aanpassingen verricht, zodat na een aantal proefvaarten op deze avond de ontwikkeling van de zonneboot een flink stuk gevorderd is. Met de gegevens en ervaringen van de proefvaart op zak wordt in de komende week nog flink gewerkt aan de finetuning van de zonneboot. Volgende week staat de definitieve proefvaart gepland, waarbij ook de panelen gemonteerd zullen zijn.

^top


10-6-2006 - Vers in de lak en klaar voor de proefvaart

Flink wat werk is door de teamleden van STL verzet in de afgelopen periode om de zonne-boot klaar te maken voor de start van de Solar Challenge op 26 juni aanstaande.

Allereerst is de boot grondig schoongemaakt en ontdaan van onderdelen die, hoewel handig voor een zeilboot, voor de zonne-boot geen toegevoegde waarde hebben. Vervolgens is de romp gecontroleerd en waar nodig verstevigd.

De afgelopen week is besteed aan het schuren en verven van de boot, het monteren van de aandrijving en het klaarmaken voor de proefvaart, gepland voor dinsdag 13 juni. Deze proefvaart zal er op accu's gevaren worden, de zonnepanelen worden nog niet gemonteerd. Solland Solar heeft de panelen inmiddels gemaakt, deze zullen nu nog versterkt worden met honingraatprofielen.

Met iets minder dan 2 weken te gaan zijn de verschillende onderdelen voor de boot compleet en gereed, de resterende tijd zal voor het afbouwen en finetunen goed gebruikt worden.

^top


17-5-2006 - Elektromotor geleverd door ACE "wikkeltechniek"

 
   

De elektromotor die op de boot gebruikt gaat worden om de schroef aan te drijven is aangeleverd door ACE "wikkeltechniek".

De motor zal middels een door STL zelf ontworpen en gemaakte aandrijving de schroef aandrijven.

Een meevaller voor het STL-team is dat tevens de aansturing voor de motor is bijgeleverd, waardoor de eigen STL-ontwikkelaars enigszins ontlast worden.

^top


11-5-2006 - Exide Network Power levert accu's

 
   

Exide Network Power sponsort de accu's die de zonne-boot van STL tijdens de Frisian Nuon Solar Challenge aan boord zal hebben.

De zonne-boten moeten geheel met zonne-energie worden aangedreven, er mag in zeer beperkte mate accu-capaciteit aan boord zijn. Hiermee kunnen de teams op de momenten waar ze dat nodig achten extra energie aan de motor leveren. De accu's moeten vanzelfsprekend ook met de zonnepanelen worden opgeladen.

^top


3-4-2006 - TSS4U stelt know-how en apparatuur ter beschikking

TSS4U (The Solar Solutions for You) zet zich ook in voor de deelname van SolarTeamLimburg aan de Frisian Nuon Solar Challenge.

Tss4U is een onafhankelijke system integrator van zonne-energie systemen, die al zo'n 25 jaar levert aan de olie- en gasindustrie. Tss4U ontwerpt en assembleert zonne-energie systemen voor onshore en offshore locaties, voor zowel normale als gevaarlijke omstandigheden.

Tss4U zal SolarTeamLimburg voorzien van zowel kennis als apparatuur om de door de zonnepanelen opgewekte energie zo goed mogelijk in te kunnen zetten voor de voorstuwing en het opladen van de accu.

^top


23-3-2006 - Solland Solar Energy komt aan boord bij SolarTeamLimburg

  Solland Solar, hoofdsponsor STL
   

Het enthousiasme voor de 'zonnebootrace' bij onze gesprekspartners is altijd groot. Tijdens een oriënterend gesprek met Solland Solar Energy leverde dit een onverwachte wending in het project op op.

Solland Solar Energy is een Nederlandse fabrikant van zonnecellen, gevestigd op het grensoverschrijdende bedrijfsterrein Avantis in Heerlen. Enthousiasme voor zonne-energie is in dit bedrijf volop aanwezig.

Solland Solar Energy verklaarde zich bereid panelen met haar eigen zonnecellen te willen leveren voor onze zonneboot, en de in eigen huis aanwezige kennis en ervaring. Voor het zonne-boot project betekent dit nogal wat: met de zonnecellen van Solland staat deelname aan de vrije klasse open, waardoor we in het ontwerp van de boot extra mogelijkheden krijgen. Waar we in eerste instantie deel zouden nemen in de (2-persoons) Klasse B vanwege het gewicht van het catamaran-onderstel, wordt nu flink in gewicht bespaard door het gebruik van eigen panelen en het wegvallen van de passagier.

In de Vrije Klasse hopen we, ondanks de zware competitie, duidelijk aanwezig te zijn in de Frisian Nuon Solar Challenge.

^top


19-11-2005 - SolarTeamLimburg neemt deel aan de Frisian Nuon Solar Challenge

 

Frisian Nuon Solar Challenge, 26-6 t/m 1-7 2006

   

Een aantal enthousiastelingen uit Limburg gaat deelnemen aan de Frisian Nuon Solar Challenge, een internationale race voor zonneboten. De Frisian Nuon Solar Challenge volgt de route van de Elfstedentocht, met de start op 26 juni 2006 en finish op zaterdag 1 juli 2006, beide in Leeuwarden.

De bedoeling is om met een boot die zuiver en alleen door zonne-energie wordt aangedreven deze race uit te varen. De deelnemers worden verdeeld in een drietal klassen: Klasse A zijn eenpersoons boten, de Klasse B zijn tweepersoons boten. Daarnaast is er nog een Vrije Klasse. Voor de klassen A en B worden de panelen met zonnecellen geleverd door de organisatie, de Vrije Klasse moet hiervoor zelf zorgen.

SolarTeamLimburg gaat met een boot, gebouwd op het onderstel van een catamaran, deelnemen aan Klasse B.

^top