Nieuws
4-7-2006 - Eerste foto's online
Op de Race-pagina zijn de eerste foto's toegevoegd.
^top
2-7-2006 - Solar Team Limburg derde in eindklassement C-klasse
Solar Team Limburg is in het eindklassement van de C-klasse
als derde geëindigd, achter de TU Delft (1e) en het Andela Solar Team
(2e). In het virtuele eindklassement over alle klassen, A, B en C, is
de STL-boot als 7e geëindigd van de 26 deelnemers.
^top
1-7-2006 - Dag 6, Dokkum - Leeuwarden
De STL-zonneboot vertrekt vandaag rond kwart over tien uit Dokkum. Iets voor
12 wordt Bartlehiem gepasseerd. Onder een flink stralende zon zal Leeuwarden
vandaag in een goede tijd bereikt gaan worden.
Rond 15:25 wordt de Sunray Experience verwacht bij de finish in de
Prinsentuin in Leeuwarden. Om ongeveer 13.15
uur kwam de STL-boot aan bij de tussenfinish bij Grote Wielen bij Leeuwarden,
waar om 14.30 opnieuw werd gestart voor het allerlaatste loodje.
Iets voor half 4 finiisht de STL-boot
'Sunray Experience' in Leeuwarden als
derde in de C-klasse. Naar verwachting heeft
STL ook de 3e plaats in het C-klassement behaald. die men sinds maandag stevig
in handen had.
^top
30-6-2006 - Dag 5, Franeker - Dokkum
Team Limburg is klaar voor de
etappe met de veelzeggende naam 'Hel van het
Noorden'. Onder een stralende zon
vertrokken vanmorgen rond half tien de eerste
deelnemers van de Solar Challenge uit
Franeker.
STL vertrekt met een goede snelheid, en heeft
de eerste en tweede kluunplaats verrassend
snel genomen, zodat reeds rond 14.20 werd
gearriveerd in Bartlehiem, waar rond 15.20 uur de herstart voor de rest
van de etappe naar Dokkum plaatsvindt.
De STL-zonneboot eindigt vandaag
wederom als 3e boot in de C-klasse.
Iets voor half 6 finishte de Sunray
Experience in Dokkum.
^top
29-6-2006 - Dag 4, Bolsward - Franeker
Als derde startte de STL-zonneboot
iets na elf uur voor een etappe van 35
kilometer, via Witmarsum en Harlingen naar
Franeker. In Witmarsum werd de als 2e
gestarte boot in de C-klasse gepasseerd,
die problemen hadden met hun schroef. Vanaf
Harlingen werd via het Harinxma-kanaal naar
de finish in Franeker gevaren. Stuurman
Mathe Nijskens finishte vandaag als 2e in de
C-klasse, achter de boot van TU Delft, in een
tijd van 4 uur en 30 minuten. Van de 26
gestarte zonneboten finishten er uiteindelijk
21. STL behoudt de derde plaats in het
C-klassement.
Voor vrijdag staat een zware
racedag op het programma, een tocht over
maar liefst 35 km naar Dokkum. waarbij 2 maal gekluund moet worden: de boot moet
dan uit het water worden getild...
^top
28-6-2006 - Dag 3, Stavoren - Bolsward
Met volle accu's en vol goede moed startten we iets na 11 uur voor de derde
etappe van Stavoren naar Bolsward. De zon komt er af en toe goed doorheen, zodat
we op kruissnelheid richting Bolsward aan het varen zijn. Tegen de klok van 2
uur wordt Workum gepasseerd.
Na een prima racedag finisht de STL-zonneboot in Bolsward als 3e boot in de
C-klasse in een tijd van 5 uur, 3 minuten en 19 seconden.
^top
27-6-2006 - Dag 2, Sneek - Stavoren
De tweede racedag bracht
een flinke teleurstelling met zich mee.
De zware bewolking was nog steeds
aanwezig en de weersverwachting beloofde pas
op het eind van de dag een lichte
verbetering. Met een lange, zware
etappe voor de boeg en geconfronteerd
met de bijna lege accu's hebben we
helaas moeten besluiten niet te
starten. 8 teams namen dezelfde
beslissing, in onze klasse vertrokken
uiteindelijk alleen de nummers 1 en 2
(TU Delft en Andela). Van de 17 starters finishten er uiteindelijk slechts 8. In
het klassement behouden we onze 3e plaats.
^top
26-6-2006 - Dag 1, Leeuwarden - Sneek
De eerste racedag startte om
7.15 met een live interview op L1-radio met
de schipper, Mathe Nijskens. Het weer
gooit flink roet in het eten.
Zondagmiddag zette zware bewolking en
regenbuien op, deze hielden de hele
nacht aan. De hele maandag bleef het
zwaar bewolkt, waardoor vele teams
onderweg op moesten geven. STL eindigde
op de derde plaats in de C-klasse, waarin 3 teams niet finishten en 1 team
helemaal niet startte.
^top
25-6-2006 - Kwalificatie in Leeuwarden
De STL-boot finisht bij de
kwalificatiesprint met 3e tijd
in de C-klasse; in combinatie met de 2e tijd bij de behendigheidskwalificatie op
zaterdag levert dit een 3e startpositie voor de start van de race op maandag op.
^top
24-6-2006 - SolarTeamLimburg in Friesland, klaar voor de race
Na een reis van een aantal uren, vroeg in de morgen gestart in Limburg, is SolarTeamLimburg aangekomen in het Friese Leeuwarden, de startplaats van de Solar Challenge. Ter plekke is het team meteen begonnen met het gereedmaken van de zonneboot voor de technische keuring, en de eerste kwalificatietest. Hierbij bleek dat onze voorbereidingen zeer goed waren verlopen, slechts een paar kleine details dienden aangepast te worden, waarna verschillende zaken door de Technische Commissie werden verzegeld. Verschillende andere teams dienden nog flink aan het werk om aan de technische eisen te voldoen, voor de herkeuring op zondag. De eerste kwalificatietest voor de race, de behendigheidstest waarbij een parcours afgelegd wordt, is in een prima tijd afgelegd, binnen de vrije klasse de derde tijd, waardoor STL ook als derde start in de tweede kwalificatietest op zondag. Aan het begin van de avond slaagden onze schipper en de 2 reserves ook voor de zwemtests in het zwembad. STL is dus helemaal klaar voor de start!
^top
23-6-2006 - Rapportage van de laatste proefvaart op L1 TV
In de caroussel van L1TV draait vandaag een rapportage over de uitgebreide proefvaart met panelen van de zonneboot van SolarTeamLimburg. Mathe Nijskens en Joost De Jong van SolarTeamLimburg worden daarin door de reporter van L1 TV
geïnterviewd.
^top
22-6-2006 - All systems go, proefvaart van de complete zonneboot succesvol
Tijdens een avond proefvaren bij Heerenlaak in Maaseik is de volledige zonneboot getest. Na eerder de verschillende onderdelen los getest te hebben, waarbij ook al een aantal proefvaarten met de boot hebben plaatsgehad, is de boot nu compleet getest zoals die zal deelnemen aan de Frisian Nuon Solar Challenge, die over een paar dagen zal starten in Leeuwarden. Ook de door Solland vervaardigde zonnepanelen zijn hierbij op de boot gemonteerd. De zonnepanelen die STL op de zonneboot gebruikt zijn kwetsbaarder dan de normale zonnepanelen, om een flinke gewichtsbesparing te boeken. Tot in het donker is nog getest, in het begin nog met energie uit de zonnepanelen, later op de avond met de kleine accu die tijdens de race aan boord mag zijn. Ook de reserve-motor en schroef zijn getest, en de reserve-schippers hebben eveneens enige tijd gevaren om te wennen aan de besturing van de zonneboot.
^top
13-6-2006 - Proefvaart met het electrisch systeem prima verlopen
Na flink bouwen en testen is het electrisch systeem en de motor uitgebreid getest bij recreatiecentrum Heerenlaak in Maaseik. Met de mobiele werkplaats van teamlid Jos Mertens zijn ter plekke nog een aantal aanpassingen verricht, zodat na een aantal proefvaarten op deze avond de ontwikkeling van de zonneboot een flink stuk gevorderd is. Met de gegevens en ervaringen van de proefvaart op zak wordt in de komende week nog flink gewerkt aan de finetuning van de zonneboot. Volgende week staat de definitieve proefvaart gepland, waarbij ook de panelen gemonteerd zullen zijn.
^top
10-6-2006 - Vers in de lak en klaar voor de
proefvaart
Flink wat werk is door de teamleden van STL verzet in de afgelopen periode om
de zonne-boot klaar te maken voor de start van de Solar Challenge op 26 juni
aanstaande.
Allereerst is de boot grondig schoongemaakt en ontdaan van onderdelen die,
hoewel handig voor een zeilboot, voor de zonne-boot geen toegevoegde waarde
hebben. Vervolgens is de romp gecontroleerd en waar nodig verstevigd.
De afgelopen week is besteed aan het schuren en verven van de boot, het
monteren van de aandrijving en het klaarmaken voor de proefvaart, gepland voor
dinsdag 13 juni. Deze proefvaart zal er op accu's gevaren worden, de
zonnepanelen worden nog niet gemonteerd. Solland Solar heeft de panelen
inmiddels gemaakt, deze zullen nu nog versterkt worden met honingraatprofielen.
Met iets minder dan 2 weken te gaan zijn de verschillende onderdelen voor de
boot compleet en gereed, de resterende tijd zal voor het afbouwen en finetunen
goed gebruikt worden.
^top
17-5-2006 - Elektromotor geleverd door ACE
"wikkeltechniek"
De elektromotor die op de boot gebruikt gaat worden om de schroef aan te
drijven is aangeleverd door ACE "wikkeltechniek".
De motor zal middels een door STL zelf ontworpen en gemaakte aandrijving de
schroef aandrijven.
Een meevaller voor het STL-team is dat tevens de aansturing voor de motor is
bijgeleverd, waardoor de eigen STL-ontwikkelaars enigszins ontlast worden.
^top
11-5-2006 - Exide Network Power levert accu's
Exide Network Power sponsort de accu's die de zonne-boot van STL tijdens de
Frisian Nuon Solar Challenge aan boord zal hebben.
De zonne-boten moeten geheel met zonne-energie worden aangedreven, er mag in
zeer beperkte mate accu-capaciteit aan boord zijn. Hiermee kunnen de teams op de
momenten waar ze dat nodig achten extra energie aan de motor leveren. De accu's
moeten vanzelfsprekend ook met de zonnepanelen worden opgeladen.
^top
3-4-2006 - TSS4U stelt know-how en apparatuur ter beschikking
TSS4U (The Solar Solutions for
You) zet zich ook in voor de deelname van SolarTeamLimburg aan de Frisian
Nuon Solar Challenge.
Tss4U is een onafhankelijke system integrator van zonne-energie systemen, die
al zo'n 25 jaar levert aan de olie- en gasindustrie. Tss4U ontwerpt en
assembleert zonne-energie systemen voor onshore en offshore locaties, voor zowel
normale als gevaarlijke omstandigheden.
Tss4U zal SolarTeamLimburg voorzien van zowel kennis als apparatuur om de
door de zonnepanelen opgewekte energie zo goed mogelijk in te kunnen zetten voor
de voorstuwing en het opladen van de accu.
^top
23-3-2006 - Solland Solar Energy komt aan boord bij SolarTeamLimburg
Het enthousiasme voor de 'zonnebootrace' bij onze gesprekspartners is altijd
groot. Tijdens een oriënterend gesprek met
Solland Solar Energy
leverde dit een onverwachte wending in het project op op.
Solland Solar Energy is
een Nederlandse fabrikant van zonnecellen, gevestigd op het grensoverschrijdende
bedrijfsterrein Avantis in Heerlen. Enthousiasme voor zonne-energie is in dit
bedrijf volop aanwezig.
Solland Solar Energy
verklaarde zich bereid panelen met haar eigen zonnecellen te willen leveren voor
onze zonneboot, en de in eigen huis aanwezige kennis en ervaring. Voor het
zonne-boot project betekent dit nogal wat: met de zonnecellen van Solland staat
deelname aan de vrije klasse open, waardoor we in het ontwerp van de boot extra
mogelijkheden krijgen. Waar we in eerste instantie deel zouden nemen in de
(2-persoons) Klasse B vanwege het gewicht van het catamaran-onderstel, wordt nu
flink in gewicht bespaard door het gebruik van eigen panelen en het wegvallen
van de passagier.
In de Vrije Klasse hopen we, ondanks de zware competitie, duidelijk aanwezig
te zijn in de Frisian Nuon Solar Challenge.
^top
19-11-2005 - SolarTeamLimburg neemt deel aan de Frisian Nuon Solar Challenge
Een aantal enthousiastelingen uit Limburg gaat deelnemen aan de
Frisian Nuon
Solar Challenge, een internationale race voor zonneboten. De
Frisian Nuon
Solar Challenge volgt de route van de Elfstedentocht, met de start op 26
juni 2006 en finish op zaterdag 1 juli 2006, beide in Leeuwarden.
De bedoeling is om met een boot die zuiver en alleen door zonne-energie wordt
aangedreven deze race uit te varen. De deelnemers worden verdeeld in een drietal
klassen: Klasse A zijn eenpersoons boten, de Klasse B zijn tweepersoons boten.
Daarnaast is er nog een Vrije Klasse. Voor de klassen A en B worden de panelen
met zonnecellen geleverd door de organisatie, de Vrije Klasse moet hiervoor zelf
zorgen.
SolarTeamLimburg gaat met een boot, gebouwd op het onderstel van een
catamaran, deelnemen aan Klasse B.
^top
|